Divergence

Divergence


Autor: Veronica Roth
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2011 (originál), 2012























V novém dystopickém světě jsou lidé rozděleni do frakcí. Frakcí je celkem pět.
Mírumilovnost, tam jsou si lidé rovni, jsou šťastní a usměvaví. Sečtělost, tam kladou důraz na to být znalý, hodně číst a prostě musíte vědět. Upřímnost, v Upřímnosti nejsou žádně tajnosti, lidé si cení pravdy. Neohroženost, v této frakci jsou lidé odvážní a silní. Berme je jako policii. Ale naše hrdinka pochází z frakce jménem Odevzdanost. V Odevzdanosti je každý nesobecký, pomáhají odpadlíkům (ti kteří nepatří do žádné frakce), ale pro Beatris je těžké se zde začlenit.

Beatris nebyla nikdy dost nesobecká na to aby zůstala v Odevzdanosti, ale kdyby sou frakci změnila už nikdy svou rodinu nespatří. V den její talentové zkoušky, kdy by se měla dozvědět pro jakou frakci má předpoklady, zjistí, že se hodí rovnou do tří různých frakcí. Jsou to Odevzdanost, Sečtělost a Neohroženost. Tento jev se nazývá divergence a tito lidé jsou zabíjeni. Proto si Beatris musí vybrat správně aby byla v bezpečí ale také aby byla spokojená. 

Na obřadu volby stále neví kam by mohla jít, kde by se ji líbilo a kam patří. Už se připravuje, že si zvolí Odevzdanost, ale v poslední chvíli, kdy by to ani sama Beatris nečekala své rozhodnutí změní a zamíří k Neohroženým. Tady může být Beatris volná.

V této frakci se seznamuje s Christinou od Upřímných, která je jako Tris (její nové jméno v Neohroženosti) přeběhlík. Najde si zde přátele i nepřátele a seznamuje se s tajemným Čtyřkou, Trisinim instruktorem a má na starosti aby se všichni dobře vycvičili. Ovšem míst v Neohroženosti je omezený a nejhůře hodnocené čeká budoucnost u odpadlíků. 

Tak začíná boj mezi novými členy Neohroženosti a vzkvétající láskou mezi Tris a Čtyřkou.

Nemyslím. Prostě se zhoupnu a skočím. Vítr mi sviští v uších, země se mi řítí vstříc, je čím dál větší, čím dál mohutnější, nebo se spíš já řítím k zemi a srdce mi buší tak rychle, až to bolí, a každý sval v těle se mi napíná a síla zemské přitažlivosti s sebou táhne i můj vzpouzející se žaludek. Obklopí mě stěny skruže a ponořím se do temnoty.


Mezi mladými čtenáři oblíbená kniha, Divergence, se dostala i do mých nenechavých rukou a konečně se můžu považovat za pravého knihomola protože jsem narazila na zlatou žílu mezi dystopickými světy. Od začátku mě bavil nový svět, který stvořila Veronica Roth, s frakcemi, pravidly nebo snad s úžasným Čtyřkou. Bavilo mě prožívat s Tris její talentovou zkoušku, obřad volby i strach, který prožívala v simulacích u neohrožených.

Tris pro mě byla od začátku velice zajímavá hrdinka a hodně jsem si ji oblíbila stejně tak i její novou přítelkyni, Christinu, která je velice upovídaná a vtipná. Čtyřka byl prostě skvělý, mnohem lepší jak ve filmové adaptaci, a fandila jsem jeho vzkvétající lásce mezi ním a Tris. Ale Eric, Čtyřkův spolupracovník, nebyl snad sympatický nikomu, nelíbila se mi jeho brutalita, krutost, zásady, pravidla, byl to prostě další ukázkoví sociopat.Takže za mě ne!

Tohle je knížka přesně pro milovníky dystopických světů! Není to sice žádné Hunger Games, ale i tak se knížka řadí mezi mé nejoblíbenější knížky. 

Série Divergence má další díly, které už nejsou tak dobré jako ten první, ale tak to většinou je. Když tak zapřemýšlím... Kdyby se v Divergenci pozměnilo pár věcí ani by nemusela mít pokračovací díly, které schytaly spoustu kritiky, a první díl mohl skončit otevřeným koncem tak jak to mám v knížkách moc ráda.


Hodnocení:
10/10