Nedej se

Nedej se


Autor: Rainbow Rowell
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2015 (originál), 2016























Simon Snow je sirotek, a zároveň i tak zvaný Vyvolený ze světa mágů. V kouzlech nijak moc nevyniká a proto raději vždy sahá po meči nežli po hůlce a čarování nechává na své nejlepší kamarádce Penelopě. A proč byl vlastně Simon vyvolen? Má svět mágů zachránit před Zlořádem Pletichou a navrátit tak mír mezi kouzelníky.

Simon letos nastupuje do svého posledního ročníku na kouzelnické škole jménem Watford, a přežít tedy další rok se svým nesnesitelným, upírským spolubydlícím, Bazem, o kterém si Simon myslí, že na něj v jednom kuse kuje pikle. Ale Baz se na začátku roku neobjeví, a Simon toho má plnou hlavu a přemítá jestli Baz odešel ze školy nebo co když na něj něco chystá, to by byla ta poslední věc, na kterou by měl Simon náladu. 


Když vstoupím do učebny řečtiny, Snow znovu vstane. Jdu na svoje místo a vůbec se na něj nepodívám. ,,To stačí, Snowe, nejsem královna."


Rainbow Rowell je jedna z nejlepších autorek young adult žánru a já se už ani nedivím. Kniha Nedej se, pro mě bylo již třetí dílo z autorčina pera. Čtivost? Tak ta je tu zaručena. Scénky, u kterých se budete červenat? Těch tu není pomálu. A jestli Vám přišel příběh, alespoň trochu povědomí určitě vzpomínáte na autorčinu nejslavnější knížku Fangirl a Cath, která psala fanfikce o Simonu Snowovi. Ano, je to právě ta fanfikce, kterou Cath psala v knize Fangirl. Nebo, že by Vám ten příběh připomínal něco jiného? Co třeba Harry Potter, sirotek, kouzelnická škola, v magii celkem průměrný žák. Řekněme, že Nedej se je taková napodobenina či parodie na Harryho Pottera.

Některé toto kopírování světů může pobouřit, a já nejsem vyjímkou, ale Nedej se je záměrně zkopírováno. Ano, začátek byl pro mě opravdu těžký, protože přiznat fakt, že autorka, kterou mám moc ráda "zkopírovala" mou nejoblíbenější knižní sérii.. řekněme s knížkou jsem si na začátku absolutně nerozuměla.

Jakmile jsem se přes tento šokující fakt morálně přenesla stránky mi mizeli pod rukama, nebo se mi to alespoň zdálo, protože v době kdy jsem tuto knihu četla jsem trpěla čtenářskou krizí. Kdybych jí netrpěla užila bych si knihu mnohem víc, protože Rainbow Rowell je opravdu třída ve své kategorii.

Kniha Fangirl je usměvavá kniha, Eleanor and Park je zase kniha pro romantické duše, a co Nedej se? Na tuto knihu mám takový rozporuplný názor. Není to tak úplně fantasy ani romantický je to něco mezi. A tím mezi myslím na samém středu. Autorka píše v žánru young adult, a tento fantasy svět, je tam jakoby nuceně vtlačen ale kdyby se odebral příběh by postrádal pointu.

Knížku beru jako průměrnou, je to oddychové čtená, když si potřebujete odpočinout od složitých fantasy světů, ale že bych ji nějak chtěla doporučit dál? To asi ne.

Hodnocení:

4/10

No comments:

Post a Comment